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Stephanie Cramer

Lehrstuhl für Ergonomie (Prof. Bengler)

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Postal:
Boltzmannstr. 15
85747 Garching b. München

Biografie

Stephanie Cramer ist seit Juli 2015 Doktorandin in der Vorentwicklung für automatisierte Fahrfunktionen der AUDI AG in Kooperation mit dem Lehrstuhl für Ergonomie der Technischen Universität München. Sie studierte den Bachelor- und Masterstudiengang Maschinenwesen mit den Schwerpunkten Fahrzeug- und Regelungstechnik an der TU München. In ihrer Masterarbeit entwickelte sie ein Bahnplanungs- und Regelungskonzept zur kooperativen automatischen Fahrzeugführung nach dem H-Mode Prinzip. Frau Cramer befasst sich in ihrer Doktorarbeit weiterhin mit der automatisierten Fahrzeugführung und dabei insbesondere mit der Gestaltung des Fahrzeugverhaltens, um einerseits ein intuitives Fahrverhalten zu generieren und andererseits dem Fahrer Rückmeldung zum aktuellen Fahrzustand durch gezielte Beeinflussung der Fahrzeugbewegung zu geben.

Lehrveranstaltungen

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Veröffentlichungen

2020

  • Ossig, Johannes; Cramer, Stephanie: Tactical Decisions for Lane Changes or Lane Following? Development of a Study Design for Automated Driving. Proceedings of the 12th ACM International Conference non Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, AutomotiveUI 2020, ACM, 2020Virtaul Event DC, USA mehr…

2019

  • Cramer, Stephanie; Klohr, Jana: Announcing Automated Lane Changes: Active Vehicle Roll Motions as Feedback for the Driver. International Journal of Human--Computer Interaction 63 (1), 2019, 1--16 mehr…

2018

  • Cramer, Stephanie; Kaup, Ina; Siedersberger, Karl-Heinz: Comprehensibility and Perceptibility of Vehicle Pitch Motions as Feedback for the Driver During Partially Automated Driving. IEEE Transactions on Intelligent Vehicles Vol.4 (Issue 1), 2018, 1 mehr…
  • Hornberger, Paul; Cramer, Stephanie; Lange, Alexander: Evaluation of Driver Input Variations for Partially Automated Lane Changes. Proceedings of the 21st International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC) 4.-7.11.2018, IEEE, 2018Maui, HI, USA mehr…

2017

  • Cramer, S.; Siedersberger, K.; Bengler, K.: Active Vehicle Pitch Motions as Feedback-Channel for the Driver during Partially Automated Driving. Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren, 2017Walting im Altmühltal, Deutschland mehr…
  • Cramer, Stephanie; Lange, Alexander; Bültjes, Stephan; Klohr, Jana: Design Possibilities for Vehicle Roll Motions as Feedback for the Driver during Automated Driving. Proceeding of ACM 9th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications 2017, ACM Digital Library, 2017Oldenburg 24.-27.09. mehr…
  • Cramer, Stephanie; Miller, Benjamin; Siedersberger, Karl-Heinz; Bengler, Klaus: Perceive the difference: Vehicle pitch motions as feedback for the driver. Proceedings of the 2017 IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics (SMC), Elsevier, 2017Banff, Canada mehr…

2016

  • Heil, T.; Lange, A.; Cramer, S.: Adaptive and Efficient Lane Change Path Planning for Automated Vehicles. Proceedings of the IEEE 19th International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC) 2016, IEEE, 2016Rio de Janeiro mehr…

2015

  • Cramer, S.; Lange, A.; Bengler, K.: Path Planning and Steering Control Concept for a Cooperative Lane Change Maneuver According to the H-Mode Concept. 7. Tagung Fahrerassistenzsysteme, TÜV SÜD Akademie GmbH, 2015München, Fak. MW mehr…
  • Stephanie Cramer; Alexander Lange; Klaus Bengler: Path Planning and Steering Control Concept for a Cooperative Lane Change Maneuver According to the H-Mode Concept. 7. Tagung Fahrerassistenzsysteme, 2015 mehr…